HVAD ER SOCIAL SIKRING

Social sikring kan beskrives som en paraply, der dækker over de mange velfærdsydelser, som en medarbejder kan være berettiget til fra det offentlige i det EU/EØS-land eller Schweiz, hvor personen er socialt sikret.

Social sikring dækker bl.a. over

  • sygesikring
  • syge- og barselsdagpenge
  • familieydelser
  • arbejdsskadesikring
  • arbejdsløshedssikring
  • pension
  • ATP

Social sikring bliver vurderet i henhold til EF-forordningen 883/2004.


SOCIALE SIKRINGSBIDRAG

Det er lovpligtigt at betale sociale sikringsbidrag på alle ansatte i virksomheden, uanset om der er rejseaktivitet på tværs af landegrænser eller ej.

En person kan kun være socialt sikret i ét land ad gangen, og det er ikke muligt selv at bestemme hvor. Dette bliver koordineret af EF-forordningens regler ud fra medarbejderens arbejdsmønstre.

Blandt andet har bopæl, statsborgerskab, arbejdsgivere og selvstændige erhverv en betydelig faktor i lovvalgsvurderingen.

Alle de arbejdsgivere, selvstændige erhverv eller bestyrelsesposter en person måtte have, skal hver især betale et socialt sikringsbidrag for den enkelte person, til det land hvor personen er socialt sikret.


EFTEROPKRÆVNING AF SOCIALE SIKRINGSBIDRAG

Det betyder derfor, at en dansk arbejdsgiver, der har udenlandsk arbejdskraft ansat, kan blive pålagt at betale sociale sikringsbidrag til medarbejderens bopælsland, selvom virksomheden ikke er bekendte med medarbejderens øvrige aktiviteter i bopælslandet. Den udenlandske myndighed kan derfor opkræve sociale sikringsbidrag med tilbagevirkende kraft fra den danske arbejdsgiver.

I Danmark betales det sociale sikringsbidrag ind via lønnen under ATP-bidraget.

Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at blot fordi der indbetales til ATP, er det ikke en selvfølge at medarbejderne er dansk socialt sikret.


SATSER PÅ DET SOCIALE SIKRINGSBIDRAG

Størrelsen på det sociale sikringsbidrag varierer meget fra land til land, og det er derfor forskelligt, hvor høje eller lave satserne er i det enkelte land.

Danmark er et af de lande, som har et af de laveste bidrag i EU/EØS-landene og Schweiz. I andre lande kan bidraget udgøre over 30% af lønnen.

Det er derfor vigtigt at vide, hvor man som arbejdsgiver, har sine medarbejdere socialt sikret, så der ikke opstår uventede opkrævninger og efterreguleringer fra tidligere år.


A1 ATTESTEN GIVER RET TIL YDELSER

Det er vigtigt, at medarbejderne er korrekt sikret i forhold til de ydelser og behandlinger, de måtte være berettiget til.

Før en sag om udbetaling af en velfærdsydelse kan behandles, fx familieydelser, er det som oftest et krav, at der kan fremvises en gyldig A1 attest på de medarbejdere, hvor der er mistanke om, at der arbejdes på tværs af landegrænser.

Det samme gør sig gældende i forbindelse med det blå EU-sygesikringskort. Når der arbejdes indenfor EU/EØS landene og Schweiz, skal der medbringes et blåt EU-sygesikringskort, der er søgt i forbindelse med arbejde i udlandet.

Der er krav om en gyldig A1 attest, inden et sådan kort kan udstedes.

Læs mere om det blå EU-sygesikringskort her.


FÅ HJÆLP TIL A1 ANSØGNING

Ved tvivl om hvordan jeres medarbejdere er socialt sikret, vil vi anbefale jer at kontakte Global A1, for en gennemgang af netop jeres arbejdssituation.