HVAD ER EN A1 ATTEST
En A1-attest er et dokument, der udstedes af en offentlig myndighed. Dette bruges til at dokumentere overfor myndigheder i EU/EØS-lande og Schweiz, hvilket land en person er socialt sikret i, og dermed hvilket land der skal betales sociale sikringsbidrag til.
A1 attesten bliver udstedt sammen med et afgørelsesbrev, der oplyser under hvilken artiklen den pågældende person er sikret efter jf. EF-forordningen 883/2004.
HVAD ER EN PDA1
En A1-attest kaldes internationalt en PD A1, som på engelsk står for “Portable Document A1” og på dansk kaldes den et “Personbåret dokument A1”.
KRAV OM A1 ATTEST
Der er mange forskellige typer af myndigheder, der kan efterspørge en A1 attest.
Det kan også forekomme, at en arbejdsgiver efterspørger en A1 attest inden arbejdet må udføres på deres lokation.
A1 attesten skal tages med på arbejdsrejsen enten på telefonen eller i fysisk papirform, og den skal opbevares sammen med afgørelsesbrevet.
FÅ HJÆLP TIL AT ANSØGE OM EN A1 ATTEST
Ved tvivl om hvorvidt jeres medarbejdere skal have en A1 attest, vil vi anbefale jer at kontakte os for en gennemgang at netop jeres arbejdssituation.